مشعل در دسته بندی‌های مختلف

آموزش نصب مشعل

دسته بندی های مختلف

مشعل گازی سه تا پنج

یکی از تجهیزاتی که در صنایع جهت گرم کردن مایعات، تولیدبخار و هوای گرم یا ذوب فلزات و عملیات‌حرارتی‌های مختلف مصرف بسزایی دارند مشعل‌ میباشد.از مهمترین برندها می‌توان به شرکت ایران رادیاتور اشاره نمود.
دوستان محترم چنانچه به دنبال اطلاعات مفیدی در این مورد  می‌باشید، این مقاله و زیرمجموعه های آن را بادقت مطالعه فرمایید و برای اطلاعات بیشتر نیز میتوانید این مقاله خارجی را که برایتان انتخاب کرده ام را مطالعه فرمایید.
دراین مقاله سعی بر آن شده که دسته‌بندی‌های مختلف آن مانند انواع  گازی و گازوییلی و همچنین  اتمسفریک و پاور همینطور ظرفیت‌های مختلف  و موارد کاربری آنها توضیحات جامعی ارائه میگردد.

طبقه بندی های مختلف

به طورکلی مشعل ها در طیف ها و طبقه بندی های مختلفی ارائه می گردند که عبارتند :

دسته بندی براساس مکان ترکیب شدن سوخت وهوا

۱- سوخت و هوا در محفظه احتراق ترکیب می گردند.

۲-  قبل از وارد شدن به محفظه احتراق سو خت و هوا ترکیب می شوند.

نوع دوم مصارف صنعتی بیشتری دارند.

فن دار و بدون فن

یک دسته از مشعل ها از نوع  اتمسفریک می‌باشند، یعنی بدون فن از هوای پیرامون تغذیه می گردند.
ولی دسته‌ای دیگر   پاور را تشکیل می دهند، از هوای اجباری فن تغذیه می‌شوند و میزان هوادهی فن آنها براساس نازل و میزان سوختی که برای آن مشعل در نظرگرفته شده و طراحی گردیده تهیه می‌شود.

این دستگاه با سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده است و جریان گاز پس از عبور از فیلتر با شیرکنترل می‌شود و تولید‌کننده هوای لازم فن و کنترل کننده هوا دمپر می باشد، که به صورت دستی یا با موتور سرور کنترل می گردد، و جرقه زن هم شعله را ایجاد می نماید و پایش شعله توسط میله یون می‌باشد. برای مطالعه اجزای تشکیل دهنده مشعل گازی می توانید به این مقاله مراجعه فرمایید.

نوع انرژی یا سوخت مصرفی

متداول‌ترین انواع مشعل، گازی می باشد ولی انواع گازوئیلی و مازوتی هم مصارف متعددی دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

ظرفیت گرمایشی

انواع برنرها با ظرفیت‌های حرارتی مختلفی تولید می‌گردند که از آن جمله  ۱۰۰،۰۰۰ کیلوکالری برساعت ۲۰۰،۰۰۰ کیلوکالری برساعت و ۳۰۰،۰۰۰ کیلو کالری برساعت ویا بابیان دیگر۱ به ۳ و همچنین  ۳ به ۵ که روش متداول دیگری برای اعلام ظرفیت می‌باشد.

از مهمترین برندها تولید کننده  می‌توان به شرکت ایران رادیاتور اشاره نمود.

جدیدترین نسل مشعل دارای صدای کم، کم‌مصرف و محافظ محیط زیست می‌باشند.

دسته بندی براساس سرعت

  •  با سرعت پایین
  •  با سرعت متوسط
  • با سرعت بالا

از لحاظ نوع سوخت:

گازی:

این نوع مشعل با سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده است و جریان گاز پس از عبور از فیلتر با شیرکنترل می‌شود و تولید‌کننده هوای لازم فن و کنترل کننده هوا دمپر می‌باشد، که به صورت دستی یا با موتور سرور کنترل می گردد، و جرقه زن هم شعله را ایجاد می نماید و پایش شعله توسط میله یون می‌باشد. برای مطالعه اجزای تشکیل دهنده مشعل گازی می توانید به این مقاله مراجعه فرمایید.

گازوییلی:

دراین نوع برنر سیستم سوخت رسانی توسط پمپ سوخت انجام می شود، که به موتور فن، کوپل شده است و با شروع کار فن کار سوخت رسانی نیز انجام می شود. عموما دراین نوع برنر پایش شعله توسط چشم یا فوتوسل صورت می پذیرد.

مازوت سوز:

سوخت مازوت در برنرهای مازوت سوز نیاز به پیش گرمایش دارد که حدودا سوخت باید در مخزن خود دارای دمای ۳۸ درجه سانتیگراد باشد و پس از آن جهت سوخت رسانی تا دمای ۱۲۰ درجه باید مازوت گرم گردد تا بتواند از حالت نیمه جامد به حالت مایع تبدیل گردد و پاشش آن توسط نازل با فشار پمپ صورت پذیرد.
فرایند پودر سازی سوخت توسط نازل صورت می گیرد.
مشعل های دوگانه سوز و سه گانه سوز هم از دیگر دسته بندی های مشعل می‌باشندکه در مقالات بعدی به توضیحات درمورد آنها خواهم پرداخت .

نکات مهم در انتخاب مشعل

ظرفیت حرارتی:

با محاسبات لازم مشخص می‌شود که به چه ظرفیت حرارتی نیازمند هستید.به طور مثال اگر برای گرمایش یک محیط به کار می رود یا برای ذوب فلزات و تبخیر در هر صورت با محاسبات لازم جهت هدر نرفتن انرژی باید ظرفیت حرارتی لازم را بدست آورد.

طول شعله :

با در نظرگرفتن طول مخزن آتشدان جهت جلوگیری از اکسیداسیون باید طول شعله و مخزن آتشدان متناسب باشد.

قطر لوله آتشخوار:

باید قطر لوله آتشخوار با قطر لوله ورودی مخزن آتشدان متناسب باشد تا هنگام نصب دچار مشکلی نشوید.

به حداقل رساندن هوای اضافه:

هوای اضافه راندمان را کاهش می دهد. پس باید میزان هوا توسط متخصص تنظیم گردد.

بررسی شعله

شعله احیا

زمانی‌که مقدار سوخت بیشتر از مقدار هوا باشد و یا اکسیژن موجود برای مقدار سوختی که تعیین شده است کم باشد. این نوع شعله‌ها دارای رنگ زرد و دارای  دوده می‌باشد سر شعله هم حالت پخش دارد.

شعله اکسید

زمانی در مشعل ایجاد می‌شود که مقدار سوخت از مقدار مورد نیاز کمتر باشد این شعله دارای مشخصه‌های چون؛ رنگ آبی دارای شعله‌ای کوتاه و تیز می‌باشد.

شعله خنثی یا شعله مناسب

مناسب به شعله‌ای گفته می‌شود که شعله دارای اکسیژن و سوخت به مقدار مناسب می باشد و این شعله دارای رنگی زرد با رگه‌های آبی و نارنجی می‌باشد. شعله نه به صورت کاملاً پخش و نه کاملاً جمع و نوک تیز می‌باشد.

دوستان محترم لطفا جهت هرگونه مشاوره با شماره ۰۹۱۳۳۱۷۶۷۰۴ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره و خرید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کافیست با ما در ارتباط باشید.
👋 سلام: چطور می تونم کمک کنم؟