جت هیتر چیست؟ | انواع + کاربرد + روش تعیین ظرفیت

جت هیتر چیست؟ | قیمت انواع هیتر صنعتی | متاتهویه

جت هیتر چیست؟ جت هیتر یک سیستم گرمایشی است که عموما در محیط های بزرگ کاربرد دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین راه برای گرمایش کارگاه یا گلخانه خود هستند، قطعا نام جت هیتر به گوشتان خورده است. جت هیتر در انواع مختلف در بازار موجود است که هر یک بر طبق ویژگی آنها برای استفاده در مکانی مناسب هستند.

گروه صنعتی متا تهویه عرضه کننده انواع سیستم های گرمایشی است که بهترین نوع این محصولات را به بازار ارائه می کند. شما می توانید جهت خرید هیتر صنعتی و یا خرید جت هیتر با ما در تماس باشید و یا از طریق وبسایت متا تهویه اقدام فرمائید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با ویژگی های جت هیتر، انواع آن و … آشنا شوید.

جت هیتر چیست؟

جت هیتر یکی از تجهیزات گرمایشی و یکی از انواع هیتر صنعتی می باشد که در مکان های مختلف برای تولید گرما مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول سرعت بالایی در گرم کردن محیط دارد و یکی از سیستم های کارآمد بازار محسوب می شود. این دستگاه توسط برق و با سوخت مصرفی انرژی گرمایی را تولید کرده و توسط فن هایی که درون آن تعبیه شده است، هوای سرد ورودی به دستگاه را گرم کرده و وارد محیط می کند.

ویژگی های جت هیتر

قدرت تولید گرمای این دستگاه بالا بوده و با سوخت های مختلفی عملکرد خود را انجام می دهد. این سیستم دارای فن بوده و هیج فضایی از محیط را اشغال نمی کند. در این زمینه دیگر دغدغه فضا و محل نصب نخواهید داشت و در هر محیطی قابلیت نصب دارد.‌ این محصول متنوع بوده و در مدل های مختلفی موجود است که هر کدام کاربردی دارند.

انواع جت هیتر چیست؟

جت هیترها از لحاظ نوع سوخت و نوع عملکرد، به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه انواع جت هیتر را از نظر سوخت و نوع عملکرد مورد بررسی قرار داده ایم.

انواع جت هیتر از لحاظ نوع سوخت

  • جت هیتر برقی: یکی از انواع جت هیتر نوع برقی آن است که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. این دستگاه دارای المنت هایی است که با آن محیط به خوبی گرم می شود. برای استفاده در محیط های گلخانه ای و سوله های تولید قارچ این دستگاه بسیار مناسب است. این جت هیتر در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید و روانه بازار می شود.
  • جت هیتر گازی: این محصول با مصرف سوخت گرمای محیط را فراهم می کند. بیشترین کاربرد این دستگاه در مرغداری ها است. اما به دلیل آنکه این محیط باید تهویه بلند مدت داشته باشد، باید سیستمی با راندمان بالا انتخاب شود. این محصول در دو نوع دودکش دار و بددن دودکش موجود است که منبع سوخت نوع بدون دودکش آن معمولا گاز شهری است.
  • جت هیتر گازوئیلی: همان طور که از نام این محصول مشخص است، با گازوئیل کار می کند. این سیستم در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش موجود و برای گرم کردن کوره آن از گازوئیل استفاده می شود.
  • جت هیتر دوگانه سوز: منبع سوخت این محصول می تواند از گازوئیل و گاز شهری باشد. این دستگاه راندمان بالایی داشته و به دلیل استفاده از دو نوع سوخت قیمت آن نسبت به دیگر انواع تک سوخت بیشتر است.‌ این نوع از هیترها در مناطقی که گاز افت داشته یا با کمبود و نبود آن مواجه هستید، کاربرد زیادی دارد.

انواع جت هیتر از لحاظ نوع عملکرد

  • جت هیتر تابشی: این دستگاه گرم کردن محیط را با استفاده از پدیده تابش انجام داده و برای فضاهایی کوچک مناسب است. عملکرد این نوع هیتر از طریق یک تشعشع مادون قرمز متمرکز انجام شده و به سرعت محیط را گرم می کند. این دستگاه بدون بالا بردن دمای اتاق مستقیما گرما را به شما انتقال می دهد.‌ در این دستگاه هدر رفت انرژی وجود نداشته و بازدهی بالایی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. در فضاهایی مثل روف گاردن، تراس، رستوران و … که فضای آن ها باز است، از این نوع جت هیتر استفاده می شود. این هیترها به دسته اصلی تابشی برقی، تابشی هوا و تابشی هیدرولیک یا آبی تقسیم می شوند. ایمنی این محصول بالا بوده و ضمن حفظ سلامت محیط، احساس آرامش شما را بیشتر می کند.
  • جت هیتر همرفتی: یکی از انواع جت هیتر از لحاظ نوع عملکرد هیتر همرفتی است. این دستگاه برای گرم کردن هوای داخل اتاق هوا را به درون دستگاه مکیده و پس از گرم شدن به بیرون می دمد. این دستگاه دمای محیط را یکنواخت و ثابت نگه داشته و برای اتاق هایی که سیستم گرمایشی مرکزی ندارند، پیشنهاد می شود. این دستگاه مصرف برق کمی دارد و در حالی که مدت زمان زیادی از آن استفاده شود، باز هم نسبت به دیگر مدل ها مصرف برق آن کمتر است. این دستگاه در مدل های مختلفی تولید می شود که برخی قابلیت ترموستات را داشته و دمای هوای موجود در اتاق را تشخیص می دهد؛ بنابراین می توان دستگاه را به نحوی تنظیم کرد که بعد از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش شود. با این کار در مصرف برق بسیار صرفه جویی می شود.

روش کار جت هیتر

برای استفاده از دستگاه هیتر باید نحوه کار آن را بدانید تا به درستی عملکرد آن را بررسی کنید. این دستگاه برای تولید گرما از برق و گازوئیل استفاده می کند. جت هیتر برقی دارای المنت هایی است که در ابتدا آن المنت ها شروع به گرم شدن کرده و پس از روشن شدن آن ها گرما تولید می شود. سپس جریان هوای سرد از بخش پشت دستگاه و از طریق فن هایی که تعبیه شده وارد سیستم می شود.

این هوای سرد از جلوی المنت ها عبور کرده و گرم می شود و پس از آن وارد محیط شده و به آن گرما می بخشد.‌ این هوای گرم تولید شده پاک بوده و هیچ گونه گاز و یا ذرات زیان آوری در آن وجود ندارد. طی انجام این فرآیند هیچ اشتعالی رخ نداده و فقط بر اثر گرم شدن المنت ها گرما تولید شده و با جریان هوا وارد محیط می شود.

عملکرد نوع دیگری از جت هیتر ها که با گازوئیل گرما را تولید می کنند بدین صورت هستند که با سوخت و تولید انرژی کوره را گرم می کنند. پس از گرم شدن کوره فنی که درون دستگاه قرار دارد؛ کار خود را شروع کرده و هوای سرد را به داخل محفظه دستگاه می کشد. سپس این هوا را گرم کرده و پس از گرم کردن به بیرون منتقل کرده و سبب گرم شدن محیط می شود. این دستگاه به دلیل نداشتن دودکش همراه با هوا مقداری گاز دی اکسید کربن و گازهایی که به دلیل احتراق ایجاد می شوند؛ را وارد محیط می کند. این گازها مضر بوده و به برخی صنایع آسیب می زند.

ظرفیت جت هیتر چگونه تعیین می شود؟

ظرفیت این دستگاه بسیار مهم است و بازدهی و میزان مصرف سوخت آن رابطه مستقیمی با انتخاب ظرفیت مناسب آن دارد. برای تعیین ظرفیت این دستگاه باید ابعاد محیط، جنس دیواره های محیط و میزان تهویه محیط مورد نظر تعیین شود. با توجه به شرایط محیط دستگاه مناسبی را انتخاب کرده و حتما به توان، بازدهی حرارتی، مصرف برق و مصرف سوخت آن توجه کنید.‌

برای آنکه ظرفیت دقیق جت هیتر را را به دست آورید، باید به سطح و جنس دیوارهای داخلی و خارجی، شرایط محیط خارجی، شرایط طرح داخل و میزان هوای تهویه و نفوذی توجه کنید.‌ در حالت کلی و طبق تجربه به دست آمده به ازای هر متر مکعب فضای داخل ۳۰ الی ۶۰ کیلوکالری بر ساعت باید ظرفیت حرارتی برای دستگاه در نظر گرفته شود.

کاربرد جت هیتر چیست؟

با توجه به متنوع بودن هیتر در اندازه، مدل و… کاربردهای آن نیز مختلف است. مهم ترین کاربرد جت هیتر به عنوان سیستم گرمایشی گلخانه و یا مرغداری می باشد. همچنین در دامداری و کارخانه های صنعتی نیز از این دستگاه استفاده می شود.‌ در کارگاه های صنعتی، سوله ها و انبارها نیز این محصول برای گرمایش محیط کاربرد دارد. خشک کن های صنعتی نیز گرمای مورد نیاز خود را توسط این دستگاه تامین می کنند.

از دیگر کاربردهای این محصول می توان به استفاده در پروژه های ساختمانی، پروژه های راه سازی و پل سازی اشاره کرد. سالن های صنعتی و نیمه صنعتی هم از جت هیتر استفاده می کنند؛ همچنین در سالن های ورزشی و برای فراهم کردن گرمای لازم این سیستم به کار می رود. البته همانطور که ذکر شده با توجه به فضا نوع هیتر تغییر می کند. مثلا از هیترهای برقی در گلخانه استفاده می شود؛ زیرا هوایی پاک و سالم تولید می کند.

معایب و مزایا جت هیتر

  • معایب جت هیتر: ایمنی این سیستم‌ پایین است و به دلیل کم‌ کردن اکسیژن محیط برای سلامت حیوانات، گیاهان و انسان خطراتی در پی دارد. در مدل های بدون دودکش این دستگاه محصولات احتراق در فضا تخلیه شده و آسیب زا هستند؛‌ همچنین این سیستم رطوبت هوا را به طور محسوسی کاهش می دهد. عدم یکنواختی دما در فضا دیگر عیب این سیستم است. به طوری که فضاهای نزدیک به دهانه خروجی خیلی گرم هستند.
  • مزایای جت هیتر: این سیستم علاوه بر معایبی که دارد، از مزایای متعددی برخوردار است. نصب و راه اندازی این دستگاه آسان است و از این نظر به مشکلی نمی خورید؛ همچنین راندمان حرارتی این محصول بالا بوده و در زمان کم دمای محیط را افزایش می دهد. سرویس، نگهداری و تعمیر آسان از دیگر مزایای جت هیتر است. این سیستم قابلیت اتصال به ترموستات محیطی را دارد و از طریق آن دمای محیط به طور خودکار کنترل می شود. این کار علاوه بر ایجاد دمای مناسب در محیط به کاهش مصرف انرژی کمک می کند؛ همچنین عمر این سیستم بالا است.

تفاوت هیتر گازی و جت هیتر چیست؟

تفاوت اصلی دستگاه هیتر گازی و جت هیتر در نوع کاربری آن ها است. به طوری که هیتر ها به عنوان هیتر صنعتی مطرح هستند و برای گرمایش محیط های صنعتی استفاده می شود. در حالی که بیشترین کاربرد هیتر گازی در ادارات، مراکز تجاری و منازل مسکونی است. حال آنکه اگر برای محیط های صنعتی مثل گلخانه، کارخانه، کارگاه و مرغداری نیاز به هیتر دارید، بهترین انتخاب جت هیتر است.

برای خرید جت هیتر باید به کاربری خود توجه کرده سپس با توجه به آن دستگاه مناسب را تهیه کنید. گروه صنعتی متاتهویه در این راستا تلاش کرده تا تفاوت این دو دستگاه را برای کاربران خود شفاف کند. با این کار جلوی مشکلات بعدی گرفته شده و نیازهای مشتری به خوبی پوشش داده می شود.

سخن پایانی | جت هیتر چیست؟ جت هیتر از کجا بخریم؟

در این مقاله جت هیتر را مورد بررسی قرار دادیم. جت هیتر یکی از انواع هیتر صنعتی متاتهویه می باشد که از دستگاه های محبوب و پرکاربرد است. این دستگاه یکی از سیستم های گرمایشی مناسبی است که آپشن و ویژگی های زیادی داشته و در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد‌. این سیستم دارای مزایا و معایبی است که در انواع مختلف آن شاهد این مزایا و معایب هستید.

اگر به دنبال یک سیستم گرمایشی با راندمان بالا هستید، این سیستم گزینه مناسبی است. گروه صنعتی متاتهویه این سیستم را با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر ارائه می کند، پس شما خریداران گرامی می توانید این دستگاه را با اطمینان خاطر از سراسر ایران سفارش دهید.

سوالات متداول جت هیتر

تفاوت هیتر و جت هیتر چیست؟

این دو دستگاه در کاربرد با هم تفاوت دارند. هیتر ها در محیط های صنعتی بیشترین کاربرد را دارند و جت هیتر ها در مرغداری‌، گلخانه و … کاربرد دارند.

بهترین نوع جت هیتر کدام است؟

همه جت هیتر ها مزایای خاص خود را دارند، اما می توان گفت بهترین و پر فروش ترین نوع جت هیتر نوع گازی آن می باشد.

مزایای جت هیتر ها نسبت به سایر دستگاه های گرمایشی صنعتی چیست؟

از جمله مزایای جت هیتر می توان به نصب و راه اندازی آسان، راندمان حرارتی بالا، نگهداری و تعمیر آسان، مصرف انرژی کم و قابلیت اتصال به ترموستات اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره و خرید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کافیست با ما در ارتباط باشید.
👋 سلام: چطور می تونم کمک کنم؟