بهترین سیستم گرمایشی گلخانه + راهنمای خرید

سیستم گرمایشی گلخانه | قیمت انواع هیتر صنعتی | متاتهویه

بهترین سیستم گرمایشی گلخانه با توجه به نوع محصول، نوع گلخانه و فضای آن متفاوت است. زمانی که می خواهید برای گلخانه خود سیستم گرمایش مناسب تهیه کنید، باید از ویژگی گیاهانی که قصد پرورش آن را دارید اطلاعات کافی داشته باشید. اما بطور کلی می توان گفت استفاده از انواع هیتر صنعتی می تواند گزینه مناسبی جهت گرمایش گلخانه باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم انواع سیستم گرمایشی گلخانه را بررسی کنیم تا در هنگام خرید هیتر صنعتی گلخانه بتوانید دقیق تر انتخاب کنید. همچنین در صورتی که سوالات شما در این مقاله پاسخ داده نشد و یا جهت مشاوره بیشتر می توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی متاتهویه در ارتباط باشید.

جهت استعلام قیمت هیتر صنعتی + دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

سیستم گرمایشی گلخانه چیست؟

سیستم گرمایش گلخانه وظیفه دارد تا در فصول سرد سال هوای گلخانه را برای گیاهان داخل گلخانه گرم نگه دارد. نکته ای که درمورد سیستم گرمایشی گلخانه باید به آن توجه کنید این است که این سیستم باید هوای گلخانه را بصورت یکنواخت گرم کند، زیرا در غیر این صورت می تواند موجب آسیب به گیاه شود.

بصورت کلی سیستم گرمایشی گلخانه را می توان به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد. این سیستم بر اساس نحوه انتقال گرما، نوع سوخت مورد استفاده و منابع حرارتی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه همگی آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع سیستم گرمایشی گلخانه

انواع سیستم گرمایشی گلخانه از نظر منابع حرارتی را می توان به دو نوع سیستم گرمایش مرکزی و سیستم گرمایش موضعی تقسیم کرد. انواع سیستم گرمایشی گلخانه از نظر سوخت مورد استفاده به گروه های سیستم گازی، گازوئیلی و برقی تقسیم می شود و همچنین از لحاظ نحوه انتقال گرما نیز در نوع همرفتی و تابشی موجود هستند. شما می توانید در مقاله هیتر صنعتی چیست، درمورد انواع مختلف هیتر صنعتی مطالعه فرمائید.

شناخت هر یک از این تقسیم بندی ها به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین سیستم گرمایشی گلخانه خود را انتخاب کرده و همچنین از اتلاف انرژی و هزینه های خود جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که اتلاف حرارت از گلخانه با چهار حالت انتقال حرارت مانند: رسانایی، همرفت، تابش و نفوذ رخ می دهد.

در ادامه محبوب ترین سیستم های گرمایش برای گلخانه را معرفی کرده و درمورد هر یک توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

سیستم گرمایش مرکزی

یکی از انواع سیستم های گرمایشی گلخانه ای، سیستم گرمایش مرکزی است. این نوع سیستم از طریق یک نقطه می تواند گرمای تمام فضای ساختمان را به خوبی تامین کند. این نحوه عملکرد باعث می شود تا به آن سیستم حرارتی مرکزی گویند. این گرمای تولید شده در سیستم گرمایشی توسط هوا یا آبی که درون لوله ها جریان دارد، در بخش های مختلف گلخانه توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است که تولید گرما توسط احتراق سوخت های فسیلی در دیگ بخار و یا در کوره ها صورت می گیرد. این سیستم ها در انواع سیستم حرارت مرکزی هوای گرم، سیستم حرارت مرکزی آب داغ، سیستم حرارت مرکزی با پمپ حرارتی، سیستم حرارت مرکزی با هوای گرم موجود است.

سیستم گرمایش موضعی

سیستم گرمایش موضعی یکی از سیستم های جایگزین کم مصرف، به صرفه و ساده است. توسط این دستگاه ها تنها محدوده ای که لازم باشد گرم می شود و به این صورت انرژی و سوخت زیادی صرف گرم کردن تمام محیط نخواهد شد. با استفاده از این سیستم حجم فضایی که باید گرم شود کمتر شده و در مصرف سوخت بسیار صرفه جویی می شود. از ویژگی های بسیار مهم این نوع سیستم های موضعی می توان به این مورد اشاره کرد که گرما توسط جریان همرفتی به اطراف انتقال داده نخواهد شد. این سیستم ها در انواع مختلفی موجود هستند که می توان به هیترهای تابشی گازی، هیتر تابشی برقی هیتر تابشی سرامیکی و … اشاره کرد.

بخاری با سوخت فسیلی

یکی دیگر از بهترین سیستم گرمایشی گلخانه، بخاری با سوخت فسیلی است. در بیشتر گلخانه های سنتی برای گرمایش از بخاری ها استفاده می شود. این روش کارایی بسیار پایینی دارد و به خاطر غیر استاندارد بودن، عدم کنترل گرما و ایجاد آلودگی ها و آلاینده ها برای گلخانه های صنعتی چندان مناسب نیستند؛ چرا که باعث از بین رفتن محصولات تولیدی گلخانه خواهد شد.

استفاده از سوخت های فسیلی با گرم شدن کره زمین بسیار رابطه نزدیکی دارد. زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی از سوخت های فسیلی هستند. بخاری های گازی در اکثر گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سوخت های فسیلی از هیدروژن و کربن تشکیل شده که در اثر سوزاندن آن مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن ایجاد خواهد شد و به این صورت باعث گرم شدن فضای گلخانه می شود.

توده حرارتی

توده حرارتی به نام جرم یا ذخیره حرارتی نیز شناخته می شود. در گلخانه ها برای مقابله با نوسانات شدید دمای داخلی مکان این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی گلخانه ها توده حرارتی خاصیتی از یک توده ساختمانی بوده که توسط تامین اینرسی در برابر نوسانات درجه حرارت می تواند اقدام به ذخیره حرارت کند. توسط ذخیره یا توده حرارتی می توان جهت گرمایش محیط گلخانه اقدام کرد.

هیتر تابشی ( گرماتاب )

یکی از انواع هیترهایی که در بازار ایران موجود است و از بهترین انواع سیستم های گرمایش گلخانه به حساب می آید، هیتر تابشی می باشد. این نوع هیترها توسط تابیدن، گرمای ایجاد شده را به فضای محیط مورد نظر انتقال خواهد داد. جهت افزایش سطح ایمنی و همچنین خارج کردن مواد حاصل از سوختن می توانید برای این هیترها دودکش در نظر بگیرید و برای گرمایش فضای گلخانه از هیتر تابشی استفاده کنید. درمورد این دستگاه در مقاله هیتر تابشی چیست بطور کامل توضیح داده شده است.

این نوع هیترها سیستم های گرمایشی جدید و مدرنی هستند که در کشور ما به نام گرماتاب نیز شناخته می شوند. کارکرد این دستگاه ها همانند خورشید است. این نوع هیترها حرارت ایجاد شده از سوختن را تبدیل به امواج الکترومغناطیسی کرده و این امواج در محیط پراکنده خواهد شد. هیترهای تابشی در انواع برقی و گازی در بازار موجود هستند که با توجه به محیط گلخانه می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

کوره هوای گرم

این نوع سیستم گرمایشی که امروزه به صورت گسترده در انواع گلخانه ها استفاده می شود نوعی هیتر صنعتی است که دارای راندمان حرارتی بالایی می باشد. کوره هوای گرم گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز در انواع پایه دار یا کابینتی، زمینی ایستاده و زمینی افقی در ظرفیت های بالا تولید و عرضه می شوند. از ویژگی های این نوع هیتر می توان به درجه حفاظت و ایمنی بالا، صدای کم، افت فشار مناسب و… اشاره کرد.

جت هیتر

جت هیتر یکی دیگر از سیستم های گرمایشی است که برای تامین گرمای مورد نیاز گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع هیتر صنعتی هوای سرد را مکش کرده و توسط کوره هوای گرم که در آن تعبیه شده است، هوای گرم را به داخل محیط انتقال خواهد داد. جت هیتر از نظر سوخت مصرفی در انواع جت هیتر گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و برقی موجود است. از مزایای این سیستم گرمایشی گلخانه می توان به مصرف انرژی خیلی کم، تولید هوای گرم کاملاً پاک، برخورداری از سنسور حرارتی، ایمنی بالا، راندمان بالا، عدم هدر رفت انرژی و … اشاره کرد.

بخاری فن دار

بخاری فن دار یکی از سیستم های گرمایشی است که در فصل سرما گرمایش مورد نیاز گلخانه را فراهم می کند. استفاده از این مدل بخاری که توسط انرژی الکتریکی کار خود را شروع می کند، بسیار به صرفه و اقتصادی است. تنوع این نوع بخاری در بازار بسیار بالا است. این بخاری های فن دار جهت تولید گرما به کمک المنت های داخل بخاری و تبدیل انرژی الکتریکی به گرما کار می کند. درمورد انواع هیتر برقی و ویژگی های آنها در مقاله هیتر برقی چیست بطور کامل توضیح داده شده است.

راهنمای خرید سیستم گرمایشی گلخانه

باتوجه به اینکه گلخانه محل رشد و پرورش گیاهان است، گرمایش آن بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که سیستم مناسبی انتخاب نشود، باعث می شود تا گیاهان به درستی رشد نکرده و به این صورت ضررهای بسیاری را به همراه دارد. اما عوامل مهم در انتخاب سیستم گرمایش گلخانه مناسب چیست؟ برای انتخاب سیستم گرمایش گلخانه باید سعی کنید تا به پارامترهای بسیاری توجه داشته باشید.

مهم ترین عواملی که در انتخاب سیستم گرمایش گلخانه باید در نظر گرفته شود، عبارتند از:

  • نوع گیاه پرورشی،
  • مساحت گلخانه،
  • پوشش گلخانه،
  • میزان هدر رفت گرما،
  • منبع سوخت،
  • میزان راندمان،
  • آب و هوای منطقه،
  • نصب و نگهداری آسان،
  • مصرف بهینه انرژی،
  • قابلیت کنترل دما.

مساحت گلخانه، نوع جنس پوشش دهی گلخانه، منطقه محل استقرار گلخانه و همچنین میزان هدر رفتن گرما اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موارد بدون شک می توانید سیستم مناسبی را انتخاب کرده و برای گرمایش گلخانه از آن استفاده کنید.

بصورت کلی اگر می خواهید بدانید در هنگام خرید بخاری صنعتی باید به چه نکاتی توجه کنید، مقاله راهنمای خرید بخاری صنعتی و کارگاهی را مطالعه فرمائید.

بهترین سیستم گرمایشی گلخانه کدام است؟

هر یک از سیستم های گرمایشی می توانند برای استفاده در گلخانه مناسب باشند، به شرطی که مواردی که در بالا ذکر شد در نظر گرفته شده و در هنگام خرید لحاظ شوند. مثلا اگر گیاه پرورشی شما از نوع گیاهان خوراکی و حساس باشند، سیستم های سوخت فسیلی برای این نوع گلخانه مناسب نیستند. در این موارد می توانید از جت هیتر یا سیستم های تابشی و… استفاده کنید.

دقت داشته باشید انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با شرایط گلخانه و گیاه امری بسیار مهم است، زیرا در صورت انتخاب سیستم اشتباه سرمایه شما در خطر خواهد افتاد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان متاتهویه در تماس باشید و بهترین سیستم گرمایش گلخانه را انتخاب و خریداری کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

سخن پایانی | بهترین سیستم گرمایشی گلخانه

در این مقاله سیستم گرمایشی گلخانه و انواع آن را بررسی کردیم. انتخاب بهترین سیستم گرمایشی بر اساس شرایط گلخانه و گیاه پرورشی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به عوامل بسیاری توجه کنید. سیستم های گرمایشی در تنوع بالایی در بازار موجود بوده که باید بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

شرکت متاتهویه انواع سیستم های گرمایشی را در مدل های مختلف و ظرفیت های متنوع گردآوری کرده است که شما عزیزان به راحتی بتوانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید. با توجه به تنوع بالای این سیستم ها انتخاب آن تا حدودی سخت و مشکل بوده به همین دلیل کارشناسان این مجموعه شما عزیزان را در انتخاب بهتر یاری خواهند کرد. در این صورت بدون شک انتخاب بهتری را تجربه می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره و خرید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کافیست با ما در ارتباط باشید.
👋 سلام: چطور می تونم کمک کنم؟