هیتر برقی چیست؟ | انواع بخاری برقی+ ۶ نکته ایمنی

هیتر برقی چیست؟ | خرید و قیمت | متاتهویه

بخاری برقی یا هیتر برقی چیست؟ اگر دقت کرده باشید، اغلب در ماه های سرد سال نیاز به گرمایش مکان های بزرگ به یک معضل تبدیل می شود. علاوه بر این، در مناطقی که امکان استفاده از وسایل گرمایشی گازی به دلیل نبود سوخت های فسیلی وجود ندارد، باید به دنبال جایگزینی بود. در این شرایط می توان گفت بهترین وسیله گرمایشی، هیتر برقی یا فن هیتر می باشد. در ادامه انواع هیتر برقی و تمامی نکات لازم مربوط به آن را ذکر خواهیم کرد. همچنین می توانید جهت استعلام قیمت هیتر صنعتی و یا مشاوره خرید، با کارشناسان گروه صنعتی متاتهویه در ارتباط باشید.

دریافت مشاوره رایگان | استعلام قیمت

هیتر برقی چیست؟

هیتر برقی دستگاهی است که انرژی الکتریکی (برق) را به انرژی گرمایشی و حرارت تبدیل می کند و به وسیله المنت ها این حرارت را منتقل می کند. این دستگاه برای گرم کردن فضا های بسته مانند اتاق ها، سالن های بزرگ و مکان هایی که به گاز دسترسی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از بالا رفتن هزینه برق، امکاناتی همچون ترموستات های قابل تنظیم، در هیتر برقی تعریف شده است. در تمامی انواع مدل های هیتر برقی از المنت ها برای تولید گرما استفاده می کنند و هرچه تعداد این المنت ها و یا ظرفیت حرارتی هیتر بالاتر باشد، گرمای بیشتری به محیط می دهند.

در مقاله تفاوت هیتر برقی و هیتر گازی، دو نوع از هیتر های صنعتی پرطرفدار باهم مقایسه شده اند که می توانید اطلاعاتی در این باره کسب کنید.

هیتر برقی صنعتی چیست؟

هیتر برقی صنعتی یا فن هیتر برقی در واقع همان هیتر برقی است که جهت گرم کردن مکان های صنعتی با متراژ بالا، همانند کارخانجات، سوله ها، کارگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت این هیتر ها بالای ۴۵۰۰ وات است و به هیترهای برقی که دارای ظرفیتی کمتر از این مقدار باشند، هیتر خانگی گفته می شود. هیتر های صنعتی برقی دارای مدل های مختلفی است و می توان گفت هیتر برقی صنعتی فن دار سه فاز متا تهویه جزو بهترین مدل هیتر صنعتی در بازار می باشد.

هیتر برقی فن دار 0045 هیتر برقی صنعتی فن دار سه فاز 9000 محصول هیتر برقی صنعتی فن دار سه فاز 14000 محصول

اجزای اصلی هیتر برقی چیست؟

هیتر برقی دارای انواع و مدل های مختلفی است اما همه آنها بصورت کلی از اجزای مشترکی تشکیل شده و فقط در جزئیات متفاوت اند. بخش های اصلی یک هیتر برقی عبارت است از:

  • بدنه هیتر:

 بدنه هیتر باید محکم و پایدار در مقابل حرارت و خوردگی باشد لذا اغلب از ترکیب فلز و پلاستیک فشرده برای آن استفاده می شود. بخش عقب هیتر از جنس پلاستیک فشرده و بخش جلویی آن از جنس فلز است.

  • المنت های حرارتی:

مهم ترین قسمت یک هیتر برقی یا بخاری برقی که وظیفه گرم کردن هیتر را برعهده دارد، المنت ها هستند. المنت ها معمولا از جنس آلیاژ های فلزی نیکروم می باشند که دارای رسانایی بسیار خوب و مقاومت بالا هستند. ظرفیت گرمایشی، طول و تعداد این المنت ها تعیین کننده میزان حرارتی است که هیتر قادر به تولید آن می باشد.

  • ترموستات:

یکی دیگر از اجزای مهم هیتر برقی، ترموستات است که مصرف برق هیتر را مدیریت می کند. به این صورت که شما می توانید دستگاه را جوری تنظیم کنید که وقتی هیتر به دمای مورد نظرتان رسید، ترموستات برق دستگاه را بصورت اتوماتیک قطع کند. زمانی که دمای هوا از میزانی که تعیین کرده اید کمتر شود، ترموستات جریان برق را مجدد متصل می کند.

  • فن الکتریکی:

فن الکتریکی گرمای تولید شده توسط المنت ها را در محیط پخش می کند. فن باعث می شود هوای اطراف هیتر با سرعت بیشتری جریان یابد. فن های الکتریکی با قدرت های مختلفی در بازار موجود هستند و باید توجه داشت قدرت فن باید متناسب با ابعاد و توان هیتر برقی باشد.

نحوه گرمایش هیتر برقی

اگر برایتان جالب است و می خواهید بدانید که بخاری برقی یا هیتر برقی چگونه موجب گرم شدن محیط می شوند با ما همراه باشید.

می توان گفت هیتر برقی با استفاده از روش انتقال حرارت ” همرفت ( Convection ) ” باعث گرم شدن فضا های بسته می شود. در واقع گرمای تولید شده در هیتر برقی که به کمک جریان برق و بوسیله ی المنت ها ایجاد شده است، موجب گرمی هوا در اطراف هیتر خواهد شد. سپس این هوای گرم از طریق قانون همرفت به بالای فضای محیط رفته و هوای سرد جایگزین آن می شود و این سیکل تا زمانی که کل فضا گرم شود ادامه میابد.

اگر هیتر دارای فن باشد این فرآیند سرعت بیشتری میابد. یعنی فن هوای درون هیتر را سریع تر به جریان می اندازد و گرما را زودتر منتقل می کند. پس می توان گفت هیترهای دارای فن می توانند باعث صرفه جویی در مصرف برق شوند.

انواع هیتر برقی چیست؟

بخاری های برقی یا همان هیتر برقی به سه گروه تقسیم می شوند، که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

۱- هیتر برقی فن دار

هیتر برقی فن دار از مدل های پرطرفدار هیتر برقی است. کارکرد این نوع هیتر برقی به این شکل است که گرمای تولید شده توسط المنت ها به وسیله یک فن الکتریکی به محیط منتقل می شود. با توجه به این نوع کارکرد واضح است که این نوع از هیتر در زمان کمی می تواند محیط را گرم کند پس می توان گفت راندمان و کارایی بالایی را دارد. ( نسبت به هیتر تابشی بسیار بیشتر است.)

میزان گرمایش و حرارت این نوع هیتر برقی توسط ترموستات کنترل می شود و دارای اهمیت بالایی ست. زیرا بالا رفتن بیش از حد حرارت هیتر برقی فن دار می تواند باعث آسیب رسیدن به دستگاه و خرابی آن شود. کنترل دما و حرارت توسط ترموستات هم باعث سلامت دستگاه و هم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

۲- هیتر برقی تابشی

هیتر تابشی چیست؟ در هیتر های تابشی همانند دیگر هیتر های برقی، المنت ها به عنوان منبع گرما هستند. همانطور که از اسم این نوع از هیتر برقی مشخص است، در مکانیزم هیتر تابشی علاوه بر المنت ها، صفحه ای در قسمت پشتی المنت ها قرار گرفته است که به عنوان یک سطح باز تابنده، گرمای المنت ها را دو چندان می کند.

میزان گرمایش و حرارت هیتر برقی تابشی را می توان با قطع و وصل شدن جریان برق المنت ها، بوسیله ی بردهای کنترل کننده یا بصورت دستی کنترل کرد. میزان گرمایشی که این نوع بخاری برقی تولید می کند به تعداد المنت های آن بستگی دارد. هیتر تابشی برای مکان هایی که هوا جریان دارد مناسب است و همچنین هیچگونه صدایی تولید نمی کنند.

۳- هیتر برقی کانوکتور

هیتر برقی کانوکتور یا بخاری برقی کانوکتور همانند دو مدل قبل از المنت برای گرم کردن محیط استفاده می کند. می توان گفت این نوع هیتر ترکیبی از دو هیتر تابشی و فن دار است. به این معنی که هم با فن کار می کند و هم بدون فن قادر به گرم کردن فضای اطراف خود می باشد. بدیهی ست درصورت کارکردن فن گرما بهتر و یکنواخت تر در فضا پخش خواهد شد. توجه داشته باشید که ابعاد و سایز این نوع از بخاری برقی معمولا بزرگ تر از دو مدل دیگر است.

شاید بپرسید بهترین مدل هیتر برقی چیست؟ باید گفت هر یک از انواع هیتر برقی دارای ویژگی ‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. بنابراین در انتخاب هیتر برقی باید به نیاز و شرایط خود دقت کنید و با افراد کارشناس این حوزه مشورت کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

تفاوت بخاری برقی و هیتر برقی چیست؟

هیتر برقی و بخاری برقی به علت تشابهی که در مکانیزم کارکرد خود دارند اغلب به جای هم نام برده می شوند. در واقع باید گفت هر دو یک عمل را انجام می دهند و تنها تفاوت هیتر برقی با بخاری برقی در کاربرد آنهاست. بهتر است بدانید بخاری برقی معمولا کاربرد خانگی دارد و در محیط هایی با متراژ کم استفاده می شوند. اما هیتر برقی اغلب کاربرد صنعتی دارد و جهت گرم کردن فضاهای بزرگ همچون سالن های بزرگ، کارگاه ها، کارخانجات و… مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این هیتر ها دارای راندمان های مختلف و ترموستات هستند.

کاربردهای هیتر برقی چیست؟

کاربرد هیتر برقی یا همان هیتر برقی صنعتی همانطور که گفته شد اغلب در مکان های صنعتی و بسیار بزرگ است. مکان های مناسب جهت استفاده از هیتر برقی عبارتند از:

سیستم گرمایش کارخانه ها،

سیستم گرمایش سوله ها،

سیستم گرمایشسالن های بزرگ،

سیستم گرمایش مرغداری،

سیستم گرمایش گاوداری،

سیستم گرمایش گلخانه،

سیستم گرمایش سالن های پرورش قارچ،

سیستم گرمایش سینما ها،

سیستم گرمایش ورزشگاه ها و… .

علاوه بر این، از هیتر برقی خانگی که در ابعاد و در ظرفیت های حرارتی پایین تر تولید می شود، می توان برای محیط هایی با متراژ کم مانند: محل کار، اتاق خواب، مغازه و… استفاده کرد.

معیارهای مهم در انتخاب هیتر برقی

انتخاب مدل هیتر برقی ( ابعاد و ظرفیت حرارتی آن) وابستگی شدیدی به ابعاد فضای مورد نظر، کاری که داخل محیط انجام می ‌شود، تعداد درب و پنجره ‌های ساختمان و همچنین منطقه جغرافیایی محل دارد. در این مورد بهتراست با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمائید و مشورت کنید تا مدل و ظرفیت حرارتی لازم برای شرایط شما بررسی شود.

نکات ایمنی استفاده از بخاری برقی

با وجود عواملی که باعث ایجاد ایمنی در هیتر های برقی می شوند، اما در هنگام استفاده از آن باید نکاتی را همواره رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • هیتر های برقی فن دار را در دسترس کودکان قرار ندهید.
  • هنگام خرید بخاری برقی به نشان استاندارد توجه کنید.
  • هیتر برقی را از مواد قابل اشتعال مانند مبل، پرده، پتو و … دور نگهدارید.
  • از هیتر برقی به عنوان خشک کن لباس استفاده نکنید.
  • بخاری برقی را در محل پر رفت آمد نگذارید.
  • در صورت بروز خرابی از تعمیر آن خودداری کنید.

مشکلات رایج در بخاری برقی

مشکلات رایج هیتر برقی چیست؟ اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید بهتر است با برخی از مشکلاتی که ممکن است در هیتر برقی بوجود بیاید آشنا شوید.

  • روشن نشدن فن هیتر. علت روشن نشدن هیتر برقی چیست؟

تیم متا تهویه پاسخ می دهد:

برای فهمیدن علت این مشکل، ابتدا از اتصال برق به دستگاه مطمئن شوید. اگر هیتر به برق وصل بود، پریز برق را بوسیله فازمتر بررسی کنید تا مطمئن شوید برق درون پریز هست. بعد از آن باید به سراغ دوشاخ و سیم رابط بروید تا چک کنید مشکل قطعی از آنها نباشد. درصورتی که قطعی از آنها نیز نبود ممکن است کلید دستگاه خراب باشد یا مشکلی درون بخاری برقی وجود داشته باشد، که در این صورت باید از کارشناسان این حوزه بخواهید تا دستگاه را تعمیر کنند.

  • اتصال بدنه. چرا بخاری برقی اتصال بدنه دارد؟

اگر به علت حرارت پوسته یکی از سیم های هیتر جدا شده و سیم لخت به بدنه هیتر بچسبد، بدنه اتصالی خواهد کرد.

  • خاموش بودن لامپ کلید با وجود کار کردن المنت. چرا؟

اگر المنت هیتر برقی که در دستگاه استفاده شده است، به درستی عمل می‌کند اما لامپ کلید خاموش است، احتمالا مشکل قطع شدن نول لامپ ‌ها می باشد.

  • روشن بودن لامپ کلید با وجود کار نکردن المنت. چرا؟

دوحالت ممکن است ایجاد شده باشد: ۱- المنت خراب شده باشد، ۲- ترموستات هیتر برای کنترل دما المنت را برای زمانی خاموش کرده باشد.

  • هیتر برقی بوی لاستیک سوخته می دهد. چرا؟

این بو از هیتر اغلب در زمانی به مشام میرسد که یا هیتر را تازه خریداری کرده باشید و یا تازه تعمیر شده باشد و این بو متعلق به وارنیش است. پس از مدتی که وارنیش به حرارت هیتر عادت کرد، بوی سوختگی نیز از بین میرود.

تفاوت هیتر برقی صنعتی و هیتر برقی خانگی در چیست؟

هیتر برقی صنعتی متناسب با مکان‌ های بزرگ صنعتی طراحی شده است. این هیتر ها دارای فن و توان حرارتی بالایی هستند. در مقابل هیتر برقی خانگی متناسب با مکان های کوچک طراحی شده است. هیتر های خانگی می توانند از نوع تابشی (بدون فن) هم باشند و توان حرارتی آنها نیز از هیتر های صنعتی بسیار کمتر است.

به عنوان دیگر تفاوت های هیتر برقی صنعتی و خانگی می توان به شکل ظاهر و ابعاد آنها اشاره نمود. واضح است هیتر صنعتی که برای متراژ های بزرگ طراحی و ساخته شده است باید ابعادی بزرگ تر با المنت های بیشتر داشته باشد.

مزایا و معایب هیتر برقی چیست؟

استفاده از هیتر برقی یا بخاری برقی به عنوان یک دستگاه گرمایشی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد، که درهنگام خرید هیتر برقی بهتر است مد نظر داشته باشید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب بخاری برقی در مقایسه با دیگر وسایل گرمایشی می پردازیم.

مزایا هیتر برقی

  1. قیمت مقرون بصرفه. هیتر های برقی نسبت دیگر دستگاه های گرمایشی قیمت مناسب تری دارند.
  2. نصب آسان. هیترهای برقی نیازی به نصب توسط تکنسین را ندارند.
  3. قابلیت جابجایی آسان. هیترهای برقی همگی حالت پرتابل دارند. البته دقت داشته باشید هیترهای صنعتی به دلیل ابعاد بزرگشان سخت تر جابجا خواهند شد.
  4. ایمنی بالا. علاوه بر اینکه فن این نوع هیتر ها از سیستم ایمنی خوبی برخوردار است، هیتر برقی به علت استفاده از برق، گاز های سمی نیز تولید نمی کند و خطر گاز گرفتگی ندارد.
  5. توان گرمایشی بالا.

معایب هیتر برقی

  1. اولین مشکل هیتر برقی مصرف بالای برق است. قیمت مصرف برق نیز در کشور ما بیشتر از قیمت گاز است. پس در مقایسه با هیتر گازی هزینه بیشتری باید پرداخت.
  2. خطر آتش گرفتن، درصورت عدم رعایت نکات ایمنی.
  3. موثر در خشکی هوای محیط. استفاده ممتد از هیتر برقی باعث از بین رفتن رطوبت هوا شود.

سخن پایانی | هیتر برقی چیست؟

همانطور که اشاره شد هیتر برقی دستگاهی است که جهت گرمایش فضاهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب کاربرد این نوع هیتر در مکان های صنعتی و بدون دسترسی به گاز می باشد. هیتر برقی صنعتی فن دار سه فاز، تولید شده توسط شرکت متا تهویه، دارای بدنه استیل، پایه های عایق و همچنین بهترین قطعات از جمله المنت فین دار، فن دمنده، ترموستات داخلی الکتریکی و حفاظت حرارتی می‌باشد.

سوالات متداول

هیتر برقی و بخاری برقی تفاوتی دارند؟

 بصورت کلی باید گفت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت آنها در نوع کاربرد آنهاست که هیتر برقی اغلب کاربرد صنعتی دارد و بخاری برقی اغلب در محل های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

هیتر برقی صنعتی چیست؟

هیتر برقی صنعتی در واقع همان هیتر برقی است که در ابعاد بزرگ و جهت مکان های صنعتی همچون: مرغداری ها، کارخانجات، سالن های بزرگ و… استفاده می شود.

چرا لامپ هیتر برقی روشن است اما گرم نمی شود؟

در این مورد مشکل از المنت های هیتر است و باید توسط کارشناس این حوزه بررسی و تعمیر شود.

میزان صدای ایجاد شده توسط هیتر برقی چقدر است؟

تنها صدای ایجاد شده از هیتر برقی مربوط به فن آن می‌باشد که درصورت مرغوب بودن فن، صدای آن محسوس و آزار دهنده نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره و خرید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کافیست با ما در ارتباط باشید.
👋 سلام: چطور می تونم کمک کنم؟